Openbare Basisschool Den Biekûrf

 

De bovenbouw

Welkom op de pagina van de bovenbouw. Alle kinderen van 8 tot en met 12 jaar zitten bij elkaar in deze groep. We werken hard, maar hebben ook veel pret! Het is leuk om hier naar school te gaan, omdat de groep zo klein is krijgen we veel individuele aandacht. We kunnen goed zelfstandig werken, maar ook samenwerken gaat goed. Af en toe mogen we naar het middenlokaal, waar juf Corinne met ons werkt. 

Wilt u meer weten over ons? Blijf ons dan volgen via deze pagina!

 

Afscheid juf Carina

Donderdag 14 juli was de laatste stagedag van juf Carina in de bovenbouw. Hiermee heeft ze haar 3e jaar deeltijd pabo afgerond en gaat ze volgend jaar haar LIO stage lopen op een andere basisschool. We hebben dit schooljaar genoten van haar enthousiasme en grote inzet! We wensen juf Carina veel succes in haar laatste jaar.

 

 

 

 

 

Mijn jaar in groep...

De laatste stelopdracht van dit schooljaar was; schrijf een verhaal over jouw jaar in jouw groep. Vertel iets over de hoogtepunten die je hebt meegemaakt.

Een aantal kinderen willen hun verhaal graag aan u publiceren:

 

Floor:

Mijn jaar in groep 8 was heel anders dan de andere jaren, want ik zit in groep 8. Alles was voor de laatste keer. Het was leuk, maar soms ook jammer. We gingen naar de Efteling met schoolreis. Ik ging met groep 8 in de Baron. Dat was heel leuk! We hadden ook de Cito toets. We mochten lekker snoepen. Het was moeilijk maar ook gezellig. We speelden in de pauzes vaak het spel Feikoneo. Ook met de eindmusical waren wel al vroeg bezig. Het was leuk om te organiseren, maar wel moeilijk. Er is wel iets moois uitgekomen.

Ik zat eens een keer met Laura op de wip en toen vielen we in het schors. We hadden erg veel splinters. Het was erg grappig maar het deed ook veel pijn.

We zijn pas met de juffen wezen bowlen en friet eten. Juf Corinne had gewonnen, dus moest trakteren.

En ik wil heel graag iedereen bedanken!

 

Jissia:

Dit was mijn eerste jaar in de bovenbouw. Ik vond het in het begin best spannend, maar nu voel ik me er echt thuis. Elke dag ga ik met plezier naar school en ook ga ik met plezier weer uit school. We zijn naar de Efteling geweest en naar NEMO met auto's en de trein. We hebben een brandweer project gehad en een stagiaire. Ze is nu weg. Ze was heel aardig en heet Carina. Ik vind het best jammer dat ze weg is.

 

Nienke:

Toen ik in groep 7 zat, vond ik het best spannend. Een paar dagen later was het best leuk. Toen we naar de Efteling gingen was het echt heel leuk.

Groep 7 was minder moeilijk dan ik dacht. Door mijn dyslexie is het sowieso al moeilijk, maar door de hulpmiddelen was het al minder moeilijk. Er waren ook veel nieuwe dingen voor me, maar het was wel gezellig. Met Sinterklaas hebben we altijd surprises en dat is altijd heel gezellig. De knutselopdrachten vind ik toch het leukst. We gingen dit jaar met laptops werken, dat was best nieuw voor mij. Er was een nieuwe juf, juf Ca en ze is heel aardig. Ik vind dat ze heel creatief is. De eindejaarsmusical is altijd een feest. Ik heb er zin in als ik het ook echt doe. We zijn nu druk bezig met voorbereiden.

 

Andersomdag in de bovenbouw

maandagochtend 4 en donderdagochtend 7 juli was het Andersomdag in de bovenbouw. Op deze dag was alles anders dan normaal. Een aantal leerlingen leggen het graag aan u uit:

 

Eline:

Andersomdag moesten kinderen aan kinderen lesgeven. Je zal je afvragen hoe we dat doen.

Nou zo gaat het: groep 8 geeft les aan groep 7 en groep 7 geeft les aan groep 8. En groep 5 geeft les aan groep 6 en groep 6 geeft les aan groep 5. De lessen zijn taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen. Voor taal en spelling had je het digibord nodig, want dat moest op de tablet. Rekenen en begrijpend lezen deed je op een werkblad, dat was extra moeilijk uitleggen! Als je een groep les had gegeven op papier, moest je dat ook nakijken.  moest je een krulletje geven en wat fout was een kruisje. Als iemand veel fouten had, moest diegene het verbeteren.

 

Nienke:

Ik vind de Andersomdag wel leuk, want het is anders. Ik moest de weektaak van Eva maken. Eva moest de weektaak van mij maken. Ik vond de Andersomdag heel leuk, dus ik ga een Andersom kinderfeestje maken. Ik heb ook les gegeven en dat was best moeilijk. Soms moest ik les geven aan groep 8. Dat was best lastig, want sommige dingen snapte ik ook niet. Het was leuk, maar ook moeilijk soms.

 

 

 

 

 

Sportdag

 

 

 

 

Verjaardag juf Corinne
Ja, ja! U heeft het vast niet gemist: Juf Corinne werd 50 jaar! 
Dit hebben we dan ook met de hele school gevierd. Juf Corinne mocht later op school komen. 
Zo konden wij met de school haar in het begin van Babyloniënbroek opwachten. Juf Corinne werd met een heuse lawaai optocht terug naar school vergezeld. We hadden voor haar een keurige troon gemaakt, waarmee ze naar school werd gebracht. Dat vond Juf Corinne best spannend. Want ze had wel wat hoogtevrees. 
Op school hebben we liedjes gezongen, spelletjes gespeeld, heerlijk gegeten en gedronken. Het was een gezellige feestelijke ochtend, waar juf Corinne heel erg van genoten heeft. 

 

 

Bezoek brandweer

Afgelopen week hebben we een projectweek gehad van de brandweer. In deze week hebben we veel geleerd. Enkele voorbeelden:
- Hoe ontstaat brand?
- Hoe kan je een brand blussen?
- Wat zijn de taken van de brandweer?
- Hoe ziet het pak eruit?
- Hoe snel moet de brandweer klaar staan?
- Hoe gaat het bij een brandweerkazerne?
In deze week hebben we ook enkele proefjes gedaan. We hebben brandoefeningen gedaan. 
Vandaag werd de projectweek afgesloten door een bezoek aan een echte brandweerkazerne. 
De kinderen hebben nog wat informatie van de brandweer gehad. Ook mochten ze kijken bij de pakken, de brandweerwagen en in de kazerne. De kinderen mochten zelfs even in de brandweerauto zitten en bekijken hoe een warmtecamera werkt. Het was een leerzaam project.
 
 


 

 

Kamp Vught

 

Op vrijdagochtend 22 april is groep 7/8 naar het Nationaal Monument Kamp Vught geweest. We hebben daar een hele indrukwekkende ochtend gehad. Een gids van Kamp Vught leidde ons rond en vertelde ons over het leven in het kamp. We hebben bijvoorbeeld geleerd dat de mensen ontbeten met alleen koffie (tenminste als die drab koffie genoemd mag worden...), de lunch bestond uit soep (gekookt water met wat aardappels en restafval), en het avondeten was brood met heel af en toe een beetje beleg. We mochten een kijkje nemen in de barak waar de mensen in leefden in Kamp Vught. De slaapzaal, met 240! bedden, was een kleine ruimte waar veel mensen in verbleven. We hebben een hele leerzame ochtend gehad.

 

 

 

Bazaar

Vrijdag 15 april was het zover. De jaarlijkse Bazaar op den Biekûrf! De kinderen waren al weken aan het voorbereiden. De bovenbouwklas werd namelijk omgetoverd tot een heus tropisch restaurant! Tafels werden verplaatst in een mooie en gezellige opstelling, de klas werd aangekleed met tropische versieringen, menukaarten werden gedrukt en de bestelkaarten werden op tafel gelegd. Het was een enorm succes! Het restaurant zat (soms super!) vol en we kregen veel positieve geluiden over de heerlijke bakkunsten van de koks en over de goede serveerkunsten van onze obers en serveersters.

Na het eten ging het rad draaien. Er werd door iedereen gretig lootjes gekocht. Veel kinderen en volwassenen vielen dan ook in de prijzen!  We kunnen met elkaar terugkijken op een hele succesvolle en gezellige avond!

 

 

 

 

 

 

 

 

Verkeersexamen groep 7

 

Woensdag 13 april stond voor groep 7 het praktische verkeersexamen op de planning. Wat was het spannend! We zijn met groep 7 én 6 naar Eethen gefietst waar iedereen een nummer van volgorde kreeg. De kinderen moesten de kleinere verkeersborden volgen. Dat was niet altijd gemakkelijk! Wat doe je nu als er een voor “snelweg” voor je neus staat?! Alle kinderen zijn, soms na een lastig parcours, over de eindstreep gekomen.

De uitslag mag er dan ook wezen na twee van deze spannende verkeerstesten, op theoretisch als schriftelijk vlak. Zij hebben allemaal een prachtig diploma ontvangen! Heel knap gedaan! Ook groep 6 heeft na de officiële ronde van groep 7 een “proef” rondje mogen fietsen om het alvast eens gezien te hebben.

 

 

Museum

 

Afgelopen maandag 11 april mochten we met groep 4  t/m 8 naar het museum voor  de tentoonstelling van Jeroen Bosch. Van te voren hadden we in de klas al een aantal  lessen gedaan om dit bezoek voor  te bereiden. De kinderen leerden wie Jeroen Bosch was  en wat voor schilderijen hij maakte. Hij schilderde vanuit zijn eigen fantasie. Veel schilderijen hadden te maken met het geloof. Hij schilderde niet zoals het  was, maar zoals hij dacht  dat t was of eruit zou hebben gezien, denk aan de hemel en de  hel. Het was een indrukwekkende tentoonstelling. Wij werden goed begeleid en bij verschillende werken konden we kijken wat er te zien was. Er werd dan besproken  met de kinderen wat ze zagen en wat Jeroen Bosch  daar mee bedoelde. Bij terugkomst  in de klas hebben we het bezoek nabesproken  en hebben de kinderen  nog een verwerkingsopdracht gemaakt. De meeste kinderen gaven  aan de schilderijen  raar te vinden. De kinderen hebben met dit bezoek geleerd om goed naar schilderijen  te kijken, dat kunst niet de waarheid hoeft te zijn en ze hebben geleerd een mening over kunst te vormen.  

 

Verkeersquiz (door Eline en Joris)

 

Woendag 2 maart was het zover. De finale van de verkeersquiz voor groep 7.

In de eerste ronde moest Lisanne beginnen met de allereerste vraag. Dat was best spannend. In de eerste ronde hadden we vier vragen goed. In de tweede ronde hadden we er vijf goed door de joker. In de derde ronde hadden we er 6 goed, en toen was onze punten telling 15 punten. Het was toen pauze en volgens onze berekening stonden we bovenaan. In de vierde ronde hadden we er maar 3 goed. In de vijfde ronde haalde we 6 punten. In de zesde ronde hadden we er weer maar 3 goed. De punten werden toen geteld.

In de tussentijd was er een rondje voor de juffen en meesters. Juf Ilse ging samen met Jacqueline (moeder van Max). Het waren moeilijke vragen, ze hadden er maar 3 van de 10 goed.

Daarna was het tijd voor de uitslag. De 4e plaats had 23 punten. De 3e plaats 24.

De 3e had 25 punten en wij hadden gewonnen met 27 punten!!!!

We kregen 2 bekers mee naar huis. Een wisselbeker en een beker om te houden. Ook hebben we een cheque gekregen van €500,-. Het was een hele leuke dag.

 

 

Muziekles

 

Sinds kort krijgen we muziekles van Juf Lian.

Het is erg leuk om samen te zingen. Juf Lian leert ons ook veel over verschillende instrumenten. We zijn erg blij met de muzieklessen.

 

 

 

Bijles Engels

 

De kinderen van groep starten dinsdag 8 maart met bijles Engels. Juf Mhairi zal na schooltijd groep 8 nog extra bijspijkeren, zodat ze met meer bagage naar de middelbare school gaan.

 

Bezoek tweede kamer groep 7/8

 

Vier kinderen uit groep 7/8 hebben een stukje geschreven over hun bezoek aan Den Haag afgelopen dinsdag 23 februari.

 

Madurodam

Eerst gingen we met de auto naar Madurodam. We waren 3 kwartier te vroeg. Dus we gingen wachten. Om ongeveer 11 uur kwam er een meneer en die hete Bart Meerhof die ons mee nam naar de blauwe zaal. Daar gingen we Democracity spelen. We kregen eerst uitleg van Bart Meerhof. Hij vertelde wat Democracity is. Democracity is een spel waar je zelf je eigen stad moet maken. Je kan gebouwen kiezen en die gebouwen dan vervolgens bouwen. Maar dan moest je eerst wel 7 stemmen hebben. In dit spel proberen we uit te leggen hoe het een beetje in de politiek gaat. We gingen het dus eigenlijk naspelen. We moesten in groepjes van 4 gaan zitten. We kregen allemaal een eigen rol Je had de rollen: Voorzitter, Secretaris, Woordvoerder en Partijlid. Toen begon Democracity. Je moest met je groepje gaan bedenken wat je allemaal in Democracity wilde. Er waren allemaal verschillende gebouwen die je kon kiezen. Van parken tot gymzalen. Van dierentuin tot het ziekenhuis. Van alles! Toen we klaar waren met Democracity was het heel mooi geworden Dat was het einde van Democracity. Toen gingen we verder met het andere spel dat heette het kindermiljoenennota spel. We kregen een tablet mee, met daarop foto’s van gebouwen die we moesten gaan zoeken. Je had bijvoorbeeld het vliegveld, de molens en de trein. Toen je alle foto’s had gevonden, mocht je op de tablet het geld gaan verdelen. Voor bijvoorbeeld: zorg, arme landen, het leger enz. En tot slot moest je nog een selfie bij het Binnenhof maken. Dat was het einde van de speurtocht. Daarna mocht je vrij rond lopen.

 

Lisanne en Hanneke

 

 

Binnenhof en Tweede kamer

Groep 7 en 8 gingen naar het Binnenhof daar kregen we even uitleg. We gingen een speurtocht doen rond de Ridderzaal. We moesten de 8 verschillen zoeken dat was best moeilijk. En we hadden een werkblad daar stonden opdrachten op die we eerst moesten doen voor dat we in de 2e kamer mochten. Toen we daar mee klaar waren mochten we naar de 2e kamer. Toen we daar aan kwamen moesten we door een soort douane poortje. Er werd super goed beveiligd en als ik jullie was zou ik er geen prank uithalen. Er was een mega roltrap om naar de 2e kamer te gaan, en ook een mini roltrap bij de 1e verdieping maar er mochten geen bezoekers komen. Eindelijk in de 2e kamer daar kregen we een rond leiding door het gebouw. Toen we in de Tweede kamer waren mochten we ook vragen stellen en het was erg interessant. Als laatste kregen we nog een verhaal wat eens een keer in de 2e kamer gebeurd was. Toen we klaar waren moesten we naar huis. Het was heel gezellig in de auto’s en lekker snoepen. En we kwamen tussen 5uur en half 6 thuis laat he!

 

Jip en Laura

 

 

Heitje voor en karweitje

Groep 7 en 8 hebben tijdens Maandtaak Aardrijkskunde gewerkt met het onderwerp War Child. Een reuze interessant thema aldus de kinderen. Het onderwerp heeft hen zo aangegrepen dat ze een actie zijn gestart "een heitje voor een karweitje".  De kinderen gaan langs bij mensen om klusjes te doen. In ruil daarvoor ontvangen zij een mooie bijdrage voor het goede doel War Child. Een prachtig gebaar, helemaal op initiatief van de kinderen zelf! Echte kanjers dus!

 

(...de juf was ook blij met deze heerlijke fijngesneden boontjes!)

 

 

 

Drijven en zinken

Wat doe je als je wat tijd over hebt? Juist! Je maakt een eigen techniekprojectje! Dat hebben Noa en Eva namelijk gedaan. Zij bouwden een boot van karton en aluminiumfolie. Uiteraard wilden zij weten of hun boot ook écht kon blijven drijven. Daarom namen zij de proef op de som en testten hem in de sloot. Het resultaat? Hij bleef drijven!

 

 

Filosofieles

Afgelopen weken hebben we met filosofie over straffen gesproken. De kinderen moesten krantenartikelen meenemen over iets wat slecht was. Daarna hebben we met de kinderen gesproken over wie wel straf verdiend en wie niet. Daarbij keken we ook wat voor straf iemand verdiend: taakstraf of de gevangenis en hoelang dan? Leuk om te zien hoe de kinderen daar onderling in overleggen en argumenten geven.

 

 

 

Toetsen

Het is weer tijd voor de halfjaarlijkse Cito. Hiermee toetsen wij de voortgang van uw kind op verschillende vakgebieden. Tijdens deze toetsperiode hebben we er voor gekozen om geen weektaak aan de kinderen te geven. We willen immers niet dat ze zich tijdens de toets gehaast voelen, omdat ze ook nog aan hun weektaak moeten werken. We hebben de kinderen daarom een keuzemenu gegeven. Hierop staan allerlei werksuggesties voor taal, spelling, rekenen, schrijven, verkeer, Engels en creatieve vakken.

 

Verkeersquiz groep 7

Woensdag 13 januari mocht groep 7 meedoen met de voorrondes van de verkeersquiz. Het was een lastige quiz, maar we deden goed ons best. In totaal moesten we 30 vragen beantwoorden. In het spel mochten we 6 x een joker inzetten om een extra punt te krijgen.  Na 3 rondes stonden we op de 2e plek. Dat was dus spannend voor de laatste 3 rondes. We hebben super goed ons best gedaan. Bij de laatste vraag bleken er nog 3 scholen kans te maken op de winst. De laatste vraag moest Joris beantwoorden. Hij had ook nog een joker over. Hij had hem goed. Uiteindelijk zorgde dat er voor dat wij GEWONNEN hebben! Over een aantal weken worden we uitgenodigd voor de finale. Spannend dus.

 

 

 

Gymles 7-1-2016

Tijdens de gymlessen doen we veel verschillende activiteiten. We wisselen de verschillende bewegingsdoelen af en laten deze regelmatig terugkomen. Vandaag hebben we werpbal, touwklimmen en springen via de trampoline op verhoogd vlak gedaan. Bij werpbal (te vergelijken met slagbal, maar dan gooien we de bal i.p.v. slaan) stond het samenwerken centraal. Teams maken, overgooien omdat je niet mocht lopen met de bal en elkaar tips en complimenten geven. Dat deden de kinderen erg goed! Het is leuk om te zien dat wanneer er kinderen zijn die bepaalde oefeningen lastig of spannend vinden, deze dan toch proberen en zichzelf dan ook overtreffen!

 

 

 

 

 

Kanjerlessen in de bovenbouw
De afgelopen 2 weken hebben we in de bovenbouw extra kanjerlessen gegeven. Met de kinderen hebben we gesproken over gedrag dat je kan laten zien, maar ook hoe je hierop kan reageren. Zo kun je als iemand boos reageert, boos terug reageren: met een zwarte pet. Maar je kan er ook voor kiezen om naar diegene te luisteren of juist even met rust te laten, of het oplossen bijvoorbeeld hulp te halen: reageren met een witte pet.
Daarnaast hebben veel kinderen gekozen om de oefening van het pettenquadrant te doen. Bij deze oefening krijgt een kind inzichtelijk hoe anderen kinderen vinden dat het gedrag van dat kind is. Dit staat dan in relatie tot de petten. Vinden ze iemand bang/zielig doen, juist rustig en bescheiden, lacht dit kind anderen uit of heeft het kind humor, speelt het de baas, is het onaardig, of juist stoer en een goede leider. Een kind bekijkt uiteindelijk hoe anderen hem/haar zien en krijgt hier eventueel feedback bij. Soms zijn kinderen blij met het resultaat en willen ze dat het zo blijft. Maar het kwam ook voor dat kinderen graag wilden dat het iets zou veranderen. Aan de klas werd dan ook gevraagd of kinderen hier tips voor hadden. Het was mooi om te zien hoe kinderen voor zichzelf kunnen bedenken welke gedrag bij ze past op dit moment en dat dit erg overeenkomt met hoe de klas over ze denkt. Er werd mooie feedback gegeven en kinderen kregen ook complimenten over positief gedrag wat ze tonen. We hebben er ook over gesproken dat we elkaar dus ook mogen en kunnen helpen in het veranderen van het gedrag. Het was een prettige oefening waarbij kinderen weer op een andere manier naar elkaar kijken.

Projectweek Kerst

De 2e projectweek van dit schooljaar stond in het teken van Kerst. De bovenbouw had de opdracht om te kijken hoe kerst in de wereld gevierd werd. Het was soms niet makkelijk om goede informatie te vinden. Hierdoor hadden we meteen een les in uitzoeken hoe betrouwbaar informatie op internet is. Uiteindelijk vonden we de goede antwoorden wel. We zijn leuke dingen te weten gekomen: In Australië is het zomer met kerst, in Mexico houden ze optochten, in Engeland werd de eerste kerstkaart verzonden en hebben ze een mistletoe, in Finland gaan veel mensen naar de sauna met kerst. Best leuke informatie. De kinderen hebben verder het kerstverhaal van jozef en maria uitgespeeld, er werden Christmas carols gemaakt. Er is geknutseld voor de buurt en ook zelf hebben we leuke dingen gemaakt: kerstpoppetjes van lollystokjes en kerstballen van papier. Verder hebben we deze week ook veel gezongen i.v.m. ons kerstoptreden voor vrijdag. Het was een gezellige en leerzame week.

 

Stagiaire

Dit schooljaar heeft de bovenbouw een stagiaire van de PABO. Haar naam is Carina en ze woont in Babyloniënbroek. Dit schooljaar zal zij verdeeld over het jaar 4 keer de hele week bij ons in de groep zijn. Daarnaast zal zij nog een aantal keer op vrijdag komen. Welkom Carina!

 

Fietsverlichtingscontrole

Maandag 9 november kwam de VVN bij ons op bezoek om de fietsverlichting te controleren. Iedereen die zijn fiets had meegenomen mocht hem laten controleren. Alle fietsen zijn gelukkig weer goedgekeurd. 

 

Oefentoetsen kunstzinnige oriëntatie

Dinsdag 3 november heeft groep 6, 7 en 8 meegedaan aan een toetsochtend voor kunstzinnige oriëntatie.  De kinderen moesten vragen invullen over dans, muziek en kunst. Ook werden er toetsen afgenomen waarbij de kinderen tekeningen moesten maken en een toneelstuk in elkaar moesten zetten. Deze toetsen tellen voor de kinderen niet mee. Het is voor CITO om eens te kijken hoe er op verschillende scholen aan kunstzinnige oriëntatie gewerkt wordt en eens te peilen wat kinderen al wel en niet weten.  De kinderen vonden met name de praktische opdrachten erg leuk om te doen.

 

Leren plannen

Na de herfstvakantie zijn we in de bovenbouw begonnen met een nieuwe weektaak. De kinderen krijgen begin van de week een aantal taken op en ze moeten het zelf zo plannen dat het eind van de week af is. Er staat werk op zoals schrijven, maandtaak, oefeningen op de computer en eigen werk. In een overzicht geven ze aan welk werk ze wanneer gedaan hebben. Ze gaan zo zelf ontdekken of het ze ook lukt om het werk eind van de week af te hebben of dat ze beter of anders moeten plannen. Het is nog niet erg als het allemaal nog niet meteen lukt. We leren het plannen immers. Daarbij is het goed om te kijken waar ze tegen aan lopen of dat ze bijvoorbeeld hulp nodig hebben omdat ze nog niet goed alleen kunnen plannen. Bent u benieuwd naar de weektaak, loop dan gerust eens binnen.

 

Verkeersweek

In de week voor de herfstvakantie hebben we verkeersweek gehad. In alle groepen hebben we geoefend met het schoolpleinpakket en gekeken naar hoe je over moet steken. In Broek zijn geen verkeerslichten of zebrapaden. Met het schoolpleinpakket konden we zo’n situatie nabouwen en uitspelen. De kinderen kenden de regels gelukkig al heel goed.

De kinderen konden in deze week ook groene voetstappen verdienen. Die kregen ze als ze op een milieuvriendelijke manier naar school kwamen. Gelukkig komen bijna alle kinderen op de fiets naar school en dragen zo ook bij aan een gezond milieu.  Denkt u eraan dat het binnenkort weer donker is ’s ochtends, dus dat de verlichting dan goed moet werken. Om dit te controleren kan uw kind zijn fiets maandag 9 november op goed werkende verlichting laten controleren.

In de bovenbouw hebben de kinderen nog verkeerssituaties nagebouwd. Leuk om te zien hoe creatief de kinderen hiermee aan de slag gingen. Er werden rotondes gemaakt, kruispunten, zebrapaden. De kinderen moesten goed nadenken welke borden er bij welke situaties moesten staan. Er waren leuke resultaten te zien.

 

 

Einde Kinderboekenweek

Op vrijdag 16 oktober hebben we gezamenlijk de Kinderboekenweek afgesloten met een kijkochtend voor de ouders. De kinderen mochten hun werkjes laten zien en samen met hun ouders, opa's, oma's een proefje doen. We kunnen terug kijken op een hele leerzame en creatieve projectweek!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kinderboekenweek

De Kinderboekenweek is op woensdag 7 oktober officieel geopend! Professor Kweetniet kwam langs en was op zoek naar een boekenmachine. Dat was niet zo gemakkelijk om te vinden. Al snel bleek dat als de kinderen heel veel boeken zouden lezen, het zou lukken om een boekenmachine te krijgen!

 

 

Gymles

Op donderdag gaan we met de hele school gymmen. We gaan met de bus naar de gymzaal in Eethen. We kletsen onderweg gezellig met elkaar. Elke week doen we verschillende activiteiten. Deze keer was dat klimmen tegen de klimwand en schommelen in een reuze schommel!

 

 

 

Nieuw schooljaar

 

Maandag 31 augustus was het weer zover; het nieuwe schooljaar stond weer voor de deur! We begonnen die dag meteen met een samenwerkingsopdracht. De school was ondergelopen door de zware regenval van die nacht en moest gedweild worden. Zowel ouders als leerlingen hebben ons geweldig geholpen om de vloer droog te krijgen! Eenmaal droog zijn we met elkaar begonnen met de jaaropening. We deden een kennismakeingsspel met de hele school. Zoek iemand die.... De kinderen vonden het erg leuk! Een goede start dus!

 

 

 

 

 

 

Zomervakantie!

 

Vrijdagmiddag 17 juli was het zover; de zomervakantie is begonnen! Het lokaal is schoongemaakt, alle kinderen hebben hun kasjes opgeruimd en de schriften zijn mee naar huis genomen. Tijd om te gaan genieten van een welverdiende vakantie van wel 6 weken! We hopen iedereen na de vakantie weer vol verhalen terug te zien!

 

Groep 8 wensen wij het allerbeste op hun nieuwe school na de vakantie, zet hem op!

 

 

 

Uitje met groep 8

 

Op woensdagmiddag 8 juli was het zover; groep 8 had het uitje met de juffen.

Op school hebben we eerst overheerlijke pannenkoeken gegeten die de oma van Fleur voor ons gebakken had. Daarna hebben we in Sleeuwijk een workshop gevolgd; de meiden pimpten een Ibiza hoed en de juffen hebben een memobord gemaakt. Als afsluiting zijn we naar Woudrichem gereden om daar te genieten van een heerlijk ambachtelijk ijsje. Een goed geslaagde middag dus!

 

 

 

 

Nieuwe leerling

 

Vanaf maandag 29 juni hebben we een nieuwe leerling in onze klas! Dit is Max. We vinden het erg leuk dat hij bij ons is!

 

 

 

Gymles

 

Tijdens de gymles hebben de kinderen hele mooie, en ook moeilijke, acrobatische oefeningen gedaan.

 

 

Lekker bewegen

Wat doe je als je nog een paar minuten hebt voordat de pauze begint? Juist! Even lekker bewegen!

 

 

Werkstuk

De komende periode gaan de kinderen werken aan een afsluitende opdracht; een werkstuk maken. Dit werkstuk gaat over een onderwerp die de kinderen insteressant vinden. Middels een stappenplan maken de kinderen hun werkstuk compleet. De kinderen mogen thuis aan het werkstuk werken en eventueel op een USB-stick zetten om er op school, bij vrije momenten, mee verder te kunnen gaan. De uiterlijke inleverdatum is donderdag 2 juli.

 

Sportdag

Vrijdag 5 juni stond de sportdag op het programma. Ze gaven prachtig weer op en dat werd ook waargemaakt! Een heerlijk (warm!) zonnetje stond boven het voetbalveld van GDC. Daar stonden een aantal spellen op ons te wachten. Snoephappen, jeu de hoepel, blok drukken, spijkerbroek hangen en skilopen waren hier een paar onderdelen van.

De stemming zat er al vroeg in, want de kinderen hebben eerst hun spieren warm gemaakt door een rondje (of twee, voor de fanatiekelingen) om het voetbalveld te joggen. Rond 9 uur klonk het startsein en gingen alle kinderen heel sportief aan de slag. De extra drinkpauzes waren erg welkom!

Als afsluiting kregen alle kinderen nog een lekker ijsje. Daarna keerden we in de bus terug naar school.

 

 

 

 

 

 

Spreekbeurten en boekbesprekingen

Wekelijks wordt er door een kind een spreekbeurt of een boekbespreking gehouden. Dit wordt heeeeel goed voorbereid en op een goede en moderne manier gepresenteerd.

Nurah had het over India met een powerpoint en filmpjes. Alle kinderen waren een en al aandacht (zie filmpje) Heel interessant !!

 

 

Eva hield haar boekbespreking over een dierenboek met een prachtige powerpoint.

(zie foto)

Het was klasse!!

 

 

 

 

 

 

Groep 7 geslaagd voor verkeer
Op donderdag 16 april waren de kinderen van groep 7 erg zenuwachtig. Het praktijkgedeelte van hun verkeersexamen hadden ze al gedaan en ook behaald. Vandaag moesten ze nog op voor hun theorie. Gelukkig is het allemaal goed gekomen, want ze zijn allemaal GESLAAGD!!! Gefeliciteerd allemaal!

 

 

Cito groep 8
Ondanks dat de kinderen van groep 8 al zijn aangemeld op de middelbare school, zal de eindcito ook nog plaats moeten vinden. Deze eind cito is bedoeld om te kijken of de kinderen in de afgelopen 8 jaar voldoende geleerd hebben en voor ons als school dus de opbrengsten te kunnen meten. De CITO toets vindt plaats op dinsdag 21 april, woensdag 22 april én donderdag 23 april. Drie ochtenden zullen hiervoor nodig zijn. De kinderen gaan in een rustige ruimte zitten, waarbij ze niet gestoord kunnen worden en maken daar hun toets. De uitslag zal pas na de meivakantie komen. Hiervan wordt u nog op de hoogte gebracht als deze bekend is. 

Verkeersexamen groep 7 
Maandag 13 april heeft groep 7 het praktische verkeersexamen. Zij zullen op een goed werkende fiets naar school moeten komen. Rond 9 uur vertrekken ze naar Eethen, waarna om 9.30u de eerste mag starten voor het fietsexamen. De kinderen krijgen waarschijnlijk dezelfde dag al te horen of ze geslaagd zijn. De kinderen hebben de route al mee gekregen, dus kunnen vast een keer de route gaan oefenen. Let wel op. Tijdens het echte examen hebben ze ook nog borden geplaatst. Hier moeten de kinderen wel rekening mee houden. 
Inmiddels heeft het praktische verkeersexamen plaats gevonden en zijn alle kinderen geslaagd! Proficiat allemaal! Nu nog het schriftelijk gedeelte en dan is het verkeersdiploma binnen.
Het schriftelijke verkeersexamen is op donderdag 16 april. De kinderen maken dan een toets. De eigen leerkracht kan deze nakijken en de kinderen weten dus ook dezelfde dag of ze het gehaald hebben. Mocht dit niet zo zijn, mogen ze hem de week erna herkansen. In de tussentijd hebben we al wat vragen geoefend. De kinderen zijn dus al goed aan het oefenen. Thuis kunnen ze dit ook doen. 

 

Vervanging juf Ilse
Nog maar een paar weken en dan start de meivakantie. Dat betekent ook dat juf Ilse daarna thuis blijft in verband met haar zwangerschapsverlof. Inmiddels is er bekend dat juf Lian en juf Jonna samen de vervanging zullen verzorgen. Juf Sanne zal niet meer voor de klas staan, maar buiten de klas met werkzaamheden aan de slag zijn. Zo krijgen de kinderen maar 2 leerkrachten en staan er niet 3 leerkrachten per week voor de klas. Juf Lian start a.s. maandag met het draaien van de 2 maandagen voor de meivakantie. Daarna zal ze met Jonna de week verdelen. Jonna draait inmiddels al een paar weken mee en is daardoor al beter bekend met de werking van de tablets e.d. Samen zullen ze toch even hun draai moeten vinden. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. 
Om een goede overdracht te creeren naar juf Lian en juf Jonna hebben de kinderen allemaal een uitnodiging gekregen voor een LOL gesprekje met Juf Ilse. Deze zullen volgende week plaatsvinden. Tijdens dit gesprek is het mogelijk om nog dingen door te geven die belangrijk zijn voor de overdracht naar de andere leerkrachten. 

 

Game on
Donderdag 9 april stond er voor groep 6-7-8 een techniekdag op de planning. Doordat er een aantal kinderen ziek waren, hadden de kinderen uit groep 5 geluk en mochten zij ineens ook mee! Dat vonden ze erg leuk!
We werden opgehaald met een klein busje en deze bracht ons naar de evenementenhal in Gorinchem. Hier werden wij in 9 rondes langs verschillende aspecte van techniek geleid. Iedere ronde duurde ongeveer een kwartier. De kinderen konden metselen, dakpannen leggen, rioolpijpen aansluiten, in simulatoren zitten, naamplaatjes maken, proefjes doen. Eigenlijk te veel om op te noemen. De kinderen hebben een goede kijk in de keuken van het vak techniek gehad. Op de site staan een aantal foto's van deze dag. 

 

Muzieklessen op school
Muziekvereniging Juliana komt een aantal keren muziekles geven bij ons op school. Vorige week hebben de kinderen een kennismakingsles gehad met allerlei blaasinstrumenten. Daarna mochten ze kiezen wat ze leuk zouden vinden om de komende weken wat beter te oefenen. Deze week bracht de muziekvereniging voor iedereen een instrument mee, waarop de eerste noten geoefend werden. De kinderen hebben de instrumenten mee naar huis mogen nemen! Dat was wel een leuke verrassing. Thuis kunnen de kinderen het stuk oefenen dat we hier op school geleerd hebben. Woensdag moet het instrument mee terug. Zo oefenen we een aantal keer op school. Voor de kinderen die het daarna leuk vinden, kunnen aangeven dat ze mee willen doen met het eindconcert. Dat is verder geen verplichting. 

 

Pasen
Donderdag 2 april hebben we een heuse paasviering op school gehad. Er werd gestart met een paasverhaal. Daarna zijn de kinderen aan de slag gegaan met verschillende knutselworkshops. Ook mochten ze een cupcake versieren. Deze hebben we in de pauze opgegeten. Na het buiten spelen hebben we het spel Ei, tikkie ei gedaan. Marijn was de winnaar en ging er met een chocolade paashaas vandoor. De ochtend sloten we af met het zoeken naar paaseieren op het plein. Dat viel soms niet mee, want er stond ook nog een windje. Alle kinderen hebben uiteindelijk toch iets lekkers gekregen en konden daarna genieten van een heerlijk lang paasweekend. 

 

Afscheid Juf Eugenie
Maandag 30 maart moesten we helaas afscheid gaan nemen van juf Eugenie. Ze heeft een nieuwe baan in Breda en kan daardoor op haar fiets naar school. Dat is erg fijn voor haar, maar wij zullen haar wel gaan missen. 
We hebben haar niet zomaar laten vertrekken. In de middag hebben wij er een gezellig feest van gemaakt. Er waren veel kinderen die een optreden voor de juf hadden bedacht. Er wordt gezongen, gedanst, muziek gespeeld en er was zelfs een heuse stoelen dans. Mocht juf Eugenie het directeurschap beu worden, hebben we gezien dat ze samen met Femke en Nadia best een nieuwe meidengroep kan beginnen! 
We hebben juf Eugenie niet met lege handen naar huis laten gaan. Bij haar afscheid kreeg ze van alle kinderen nog een hand en een kleinigheidje. Juf Eugenie had ook nog een poster voor onze school. Deze kunnen we een mooie plaats geven en als we hem zien, denken we weer aan haar. We wensen juf Eugenie alle geluk toe in haar verdere loopbaan!

 

Project ik eet het beter
Donderdag 12 maart en vrijdag 13 maart hebben we in de klas een mini-project over eten gehad. De kinderen hebben op donderdag allerlei dingen mogen proeven en daarmee gekeken wat welke smaak heeft. Wat is zout, zoet, zuur en bitter? Smaakt kraanwater en water uit een fles hetzelfde of heel anders? Hoe maak ik mijn eigen smoothie? Dat zijn vragen waar ze donderdag mee bezig zijn geweest. 
Op vrijdag hebben de kinderen gekeken naar wat er in het eten zit. Ze deden nu proefjes waarbij ineens het vet uit de chips naar boven kwam drijven. Ook hebben ze gekeken welke drank de meeste vitamine heeft en hebben ze getest welk eten zetmeel heeft. 
Na 2 dagen proeven en proefjes doen kunnen de kinderen dan ook echt zeggen: Ik (w)eet het beter!
Op de site vindt u nog enkele foto's van het project. 


 

Juf Ilse verrast
De kinderen van de bovenbouw verraste Juf Ilse woensdag wel heel erg. Al weken heeft de klas samen met Juf Sanne in het diepste geheim een lied gemaakt voor Juf Ilse. Vandaag was het verrassingsoptreden. En wat was ze verrast! De juf heeft al die tijd niks in de gaten gehad. Het was een heel mooi lied en de juf vond het fijn om te merken dat de kinderen het zo waarderen dat ze in de klas is.


Week van het geld
Deze week is het de week van het geld. In het kader daarvan kregen wij bezoek van de tweelingzus van Juf Ilse. Haar zus Cindy werkt namelijk bij de bank en kwam ons iets vertellen over geld en hoe je daarmee om kunt gaan. Daarnaast hebben we een cashquiz gespeeld. Dit is een spel waarbij de kinderen door middel van vragen (soms inclusief een filmpje) gaan nadenken over geldkwesties. Het was een spannende quiz, maar uiteindelijk kon er maar 1 groepje winnen: De bankbiljetjes!!! 
Alle kinderen hebben een kaartspel mee naar huis gekregen om thuis hun ouders uit te dagen tot een spel en te kijken wat zij ervan weten. Het grote spel mocht in de klas blijven. Dit gaan we nog een aantal keer spelen. 


 

Gymles 
Afgelopen week hebben Carmen en Laura een gymles bedacht en deze met Juf Ilse besproken. Onder begeleiding van Juf Ilse hebben zij deze les ook uitgevoerd. Er moest door de meiden goed nagedacht worden over spellen of oefeningen die voor de hele school te doen waren. Dit hebben ze heel goed gedaan. De andere kinderen vonden het ook voor herhaling vatbaar. Het was een geslaagde les. 

 

 

 

 

 

 

 

 



Juf Jonna in de klas
Vanaf deze week is juf Jonna ook bij ons in de klas. De ene week op woensdag, donderdag en vrijdag en de andere week op donderdag en vrijdag. Voor de kinderen is het wel fijn om 2 juffen te hebben. Nu hoeven ze minder lang te wachten tot ze hulp krijgen. Wij vinden het daarnaast ook gezellig dat Juf Jonna er is. Zij kent alle kinderen al en dat is wel heel vertrouwd.

 

Verkeersexamen groep 7
De kinderen van groep 7 hebben alvast een informatiefolder meegekregen over het verkeersexamen. Er staat informatie op waar de kinderen online kunnen oefenen voor het theorie gedeelte. Het theoretisch verkeersexamen zal plaats vinden op donderdag 16 april. Het praktische deel van het examen vindt plaats op maandag 13 april. De komende tijd gaan we in de klas ook vast oefenen aan het theorie examen. Dit zodat de kinderen al een beetje weten wat ze te wachten staat. 

 

Kanjerles
Tijdens de kanjerles hebben we vorige week de film spijt gekeken. De film gaat over pesten. Tijdens de film hebben we hem regelmatig op pauze gezet en gesproken over de situaties die zich voor deden. Kinderen hebben ook aangegeven hoe zij hoopten te reageren in zo'n situatie. We hebben de verschillende rollen besproken zowel van de pester, als de meelopers en wie zich wanneer als kanjer of vriend gedroeg. Deze week hebben we er nog een keer een nabespreking over gedaan en hebben we ook gekeken naar situaties die zich in onze omgeving voor zouden kunnen doen en wat kinderen dan voor elkaar kunnen betekenen. Hoe kun je je dan als kanjer voor een ander gedragen?

 

Projectweek kunst
In de week van 23 tot 27 februari stond de 2e projectweek gepland. Deze keer ging het over kunst.
Een aantal weken hiervoor hebben we met de kinderen gekeken naar wat er allemaal bij kunst hoort en wat ze graag wilden leren. De kinderen gaven aan graag kunst te gaan bezoeken en kunst te willen maken.
Maandag zijn we gestart met de projectweek. Dit hebben we gedaan middels een filmpje van het klokhuis over kunst. Groep 1-2-3 is vervolgens in de eigen klas gaan werken. Groep 4 heeft aangesloten bij de bovenbouw. De kinderen hebben uitleg gekregen over een foto opdracht. Zij moesten foto’s maken vanuit kikkerperspectief en vogelperspectief. Aan de hand van voorbeelden hebben we gekeken naar wat deze perspectieven inhouden en hoe de foto’s er dan uitzien. De kinderen zijn vervolgens in groepjes uiteen gegaan om hier zelf een aantal foto’s te gaan maken.
Hier hebben ze de rest van de week nog mee gewerkt.
Op maandag hebben we ook een start gemaakt met films. De kinderen hebben gekeken naar materialen, personen, verhaalvolgorde en geluiden. Vervolgens hebben we de film van E.T. gekeken. Op woensdag en donderdag hebben de kinderen een opdracht gemaakt in verschillende groepjes die te maken hebben met verhaalvolgorde, montage, geluid, camerawerk en special effects. Aan de hand van de film van E.T. hebben ze een analyse van een stukje film gemaakt op een van de onderdelen. Dit hebben ze vervolgens aan elkaar gepresenteerd.
Dinsdag stond een uitstapje gepland. Met de hele school zijn we met de trein naar Rotterdam geweest. Dat was een hele beleving op zich. De kinderen vonden het erg leuk om met de trein weg te gaan. We moesten ook overstappen, maar hoefden gelukkig niet lang te wachten. Aangekomen in Rotterdam gingen we lopend naar het museum. Dit duurde ongeveer een kwartier. Het was een leuke wandeling. We zagen de grote stad, tramlijnen en moesten goed op het verkeer letten!
We brachten een bezoek aan het Booijmans van Beuningen museum. De kinderen kregen hier een rondleiding over kunst. Er werden allerlei kunstwerken bezocht en verhalen verteld over de kunstwerken. De kinderen vonden het erg interessant en deden veel ideeën op waar ze de rest van de week mee aan de slag konden.
Op woensdag, donderdag en vrijdag zijn de kinderen bezig geweest in keuzehoeken. Iedereen heeft iets gedaan wat ze zelf leuk vonden: tegeltjes versieren, een portret van iemand maken, een film maken, kleding maken, foto’s maken vanuit perspectieven, eigen schilderijen maken. Uiteindelijk hebben we alles uitgestald in ons eigen museum. Vrijdagochtend mochten ouders en andere geïnteresseerden dit komen bekijken. De kinderen van de bovenbouw gaven de bezoekers een heuse rondleiding. Het was weer een geslaagde projectweek!
Mocht u nog een kijkje willen nemen in het museum, kunt u hier nog tot 6 februari terecht.
Voor foto's verwijzen wij u naar het gedeelte van de website waar alle foto's op staan.

 

Rapport en vakantie 
Inmiddels hebben de kinderen hun eerste rapport meegekregen. Met de kinderen is samen het rapport doorgesproken en ze kunnen het dus thuis aan jullie uitleggen. Na de vakantie spreken wij tijdens de gesprekken de rapporten ook nog door. 
Nu mogen de kinderen heerlijk gaan genieten van een weekje vakantie. Daarna zullen we gaan starten met het volgende thema. 

 

Maandtaak
Deze keer hadden we voor maandtaak een leuke opdracht voor als de les klaar was. Groep 5-6 had het in hun les over verschillende woningen. Nadat ze hier de filmpjes en foto's van hadden bekeken en de bijbehorende les van gemaakt hadden, was het tijd voor de extra opdracht. Ieder tweetal zocht een soort woning uit en ging dit namaken. Hele leuke en creatieve creaties werden dit. Er werden verschillende woningen gemaakt: een paalwoning, flat, wigwam, rijtjeshuis en boerderij. Allemaal op hun eigen manier gemaakt.


Groep 7-8 had een opdracht voor natuurkunde. Ze moesten een boot maken die bleef drijven. De kinderen bedachten zelf dat een ander tweetal niet dezelfde materialen of dezelfde techniek mocht gebruiken. Uiteindelijk hadden we 3 soorten boten: 1 gemaakt van rietjes, 1 gemaakt van piepschuim en 1 gemaakt van papier maché. En toen kwam het grote moment.... zouden ze blijven drijven. Gelukkig bleven alle 3 de boten drijven. Het was een geslaagde opdracht. De kinderen hebben alles met trots aan elkaar gepresenteerd. Bent u benieuwd naar de resultaten? Bij de foto's kunt u alle kunstwerkjes bewonderen.

 

 

Verkeersquiz (door Laura en Hanneke)
Woensdag 28 januari zijn de leerlingen van groep 7 samen met Juf Ilse naar Nieuwendijk geweest voor de verkeersquiz. Hier gingen we een quiz doen met 4 andere scholen. Namelijk de Ark, de Prins Willem Alexanderschool, De Regenboog en het fundament. Onze klas was maar met 4 leerlingen. Er waren 6 rondes met steeds 5 vragen. Per ronde konden we ook 1 joker inzetten als bonuspunt. Tussen ronde 3 en 4 was er een pauze. We kregen ranja en cake. Tijdens de quiz moesten we naar een foto kijken en dan de vraag beantwoorden. Dit deden we door een bordje omhoog te houden met A, B of C. Wij mochten de hele tijd op  het podium blijven staan omdat wij maar met zijn vieren waren. Helaas hebben we niet gewonnen. De winnaar had 24 punten en wij hadden er 22. Als troostprijs kregen we een fietslamp mee. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verjaardagen
In januari hebben we de verjaardag van Carmen en Joris gevierd. Beide hebben er een gezellig feestje van gemaakt. Door de hele school werden ze gezellig in de ochtend toegezongen.

 

Kanjer
Tijdens de kanjerlessen zijn we begonnen aan het onderwerp complimenten geven. We bespreken wat voor soort complimenten je kan geven: over uiterlijk, innerlijk, spullen, karaktertrekken e.d. Ook bespreken we hoe je kan reageren als je een compliment ontvangt. De kinderen hebben voor elkaar een complimentenkaart gemaakt. Voor ieder kind bedachten ze een compliment. De kinderen gaven aan dat ze het niet alleen leuk vonden om complimenten te krijgen, maar ook om ze te geven!

 

Knutselen
In deze winterse periode zijn we met de kinderen begonnen aan het maken van sneeuwpoppen van wol. Leuk dat ieder kind er zijn eigen popje van weet te maken.
Ook zijn we gestart met het maken van de lampionnen voor de optocht die binnenkort voor de deur staat. Nog even knutselen en dan zijn ze ook af.

 

Toetsen
Januari is de maand dat de toetsen weer voor de deur staan. Inmiddels zijn we begonnen aan de CITO toetsen. Soms zelfs 2 op een dag. Komende week zullen de kinderen nog even hard moeten werken en dan zit het er al weer op.
Ook hebben de kinderen nog toetsen gemaakt voor maandtaak, topo en verkeer. Dit ging erg goed. De kinderen mogen trots op zichzelf zijn.

Welkom Brave!
Na de kerstvakantie mochten we Brave verwelkomen bij ons in de groep. Voor de vakantie is hij al even kennis komen maken, maar vanaf nu hoort hij ook echt bij onze groep. Brave zit in groep 6 en is hiermee de 4e jongen in onze bovenbouwgroep. Wij wensen je een hele fijne tijd toe op Den Biekurf!

 

Kerstviering
Donderdag 18 december was de kerstviering. De kinderen mochten s avonds in mooie kleren komen voor een heus kerstdiner. In de ochtend hadden de kinderen zelf al mee gekookt voor dit diner. Ze hadden soep en pizza's gemaakt. Het diner bestond verder ook nog uit broodjes worst, een gekookt ei en wat komkommer. Het toetje was een heerlijk ijsje met een vuurwerksterretje erin. Dat zag er erg feestelijk uit. 
Na het diner kwamen de ouders binnen voor ons optreden. Vanaf maandag 15 december hebben we met de kinderen geoefend voor een mini kerstmusical. Binnen een paar dagen kenden de kinderen het verhaal en de bijbehorende liedjes super goed! Het optreden vond plaats in de speelzaal en was een groot succes. Jammer alleen dat bij het eerste liedje de muziekboxen erg kraakten. Gelukkig kwam dit daarna helemaal goed! Bij de andere liedjes was alles super goed te horen. Het verhaal werd goed uitgespeeld en was voor iedereen goed te volgen. We waren allemaal trots op jullie! 
Na het verhaal werd de kerstviering afgesloten en mochten de kinderen mee naar huis. 
De volgende ochtend nog even naar school en dan is het tijd voor een heerlijke kerstvakantie. Fijne dagen allemaal. 
 

Nieuwe leerling
Woensdag 17 december kwam er een nieuwe leerling bij ons in de klas kijken. En wat vonden de heren uit de klas het fijn: het was een jongen! Brave van der Linden is komen kijken hoe hij het hier op school vindt. Hij had een gezellige ochtend en een goed beeld gekregen van de gang van zaken in onze klas. Na de vakantie zal Brave bij ons in groep 6 erbij komen. Gezellig dus!

 

Bezoek van de Sint
Op vrijdagochtend 5 december was het zover. Sinterklaas kwam op bezoek. Dit jaar had hij hulp gevraagd van een kind van de school. Iemand die goed met paarden overweg kon. Carmen bood zich als hulppiet aan. Sint kwam samen met hulppiet en het paard naar school. Gelukkig kwamen we er in school achter dat er nog 3 pieten waren. Zij lagen te slapen in de tentjes en hadden zich verslapen. Na hard schreeuwen werden ze toch wel wakker. We hebben gezellig met de hele school en Sint en zijn pieten ontbeten in de speelzaal. Wat kunnen de kinderen goed eten zeg!
Na het eten was het tijd voor sinterklaasbingo. Als je het plaatje had wat de piet uit de zak toverde, mocht je op je kaart een pepernoot op dat plaatje leggen. En wie een rijtje of uiteindelijk een kaart vol had, had prijs. 


Na de bingo zijn de kinderen lekker naar buiten gegaan en kwam Piet meespelen. Dit vonden de kinderen erg gezellig. Na de pauze zijn we in de bovenbouw gestart met de surprise. En wat had iedereen goed zijn best gedaan! Alle surprises waren prachtig!
De sint kwam ook nog bij ons in de klas op bezoek. Hij had nog wel een speciaal cadeautje bij zich. Het was een gouden doosje met een gedichtje. Het doosje was speciaal voor de juf. Er zaten sokjes, een slabbetje en een badeendje in. Want wat was er nou aan de hand? Juf Ilse is zwanger! De kinderen vonden het erg leuk en wilden van alles weten. De juf heeft verteld hoe het gaat en hoe groot de baby nu is. De baby komt rond 16 juni. Dus tot de meivakantie, als het allemaal goed blijft gaan,  kan de juf blijven werken. Na dit leuke nieuws zijn we verder gegaan met de surprises. In de middag hebben we dit afgemaakt en hebben we ook de sinterklaasquiz gedaan. Dat was een erg gezellig spel. De klas heeft gezorgd dat het aan het eind van de middag weer helemaal netjes was in de klas en konden daarna gaan genieten van een gezellig sinterklaasweekend. Van alle surprises staat een foto op de site.



Toets Engels
Woensdag 10 december hebben de kinderen van de bovenbouw de 2e toets van Engels. De woordjes om te leren hebben ze hiervoor meegekregen. Ik wijs jullie nogmaals op het gebruik van de site www.wrts.nl. Deze site is een handige voor het leren schrijven van de woordjes. 

 

Dode hoek project groep 7
Dinsdag 2 december hadden de kinderen van groep 7-8 ineens een verrassingsuitje. Er werd gebeld dat wij mee konden doen met het dode hoek project. Daarbij leren de kinderen in 1 middag iets over de dode hoek bij vrachtwagens en andere grote voertuigen. Het bleek eigenlijk een misverstand te zijn, maar Juf Eugenie belde even rond en gelukkig konden wij dezelfde middag nog meedoen. Hiervoor moesten wij wel naar Eethen toe, want op die school stond het project die middag ingepland. Juf Ilse en Juf Eugenie zijn met de kinderen naar Eethen gereden en groep 5 en 6 werd opgevangen door juf Corinne, Juf Ans en juf Anneke. Groep 7-8 deed samen met de groep 7 van de school in Eethen mee het project. We kregen eerst binnen in de klas uitleg over de dode hoek en kregen filmpjes te zien. Daarna gingen we naar de vrachtwagen waar iedereen ook echt in mocht zitten. De andere kinderen stonden dan voor, naast of achter de vrachtwagen, zodat de kinderen konden ervaren waar de dode hoek was. Het was een leerzame middag. Voor foto's kunt u de site bezoeken. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mindmappen
Juf Sanne is met ons begonnen aan het oefenen met mindmappen. Het klonk heel lastig, maar Juf Sanne heeft ons stapje voor stapje uitgelegd wat het is en we hebben er ook mee geoefend. Ze leerde ons dat iedereen anders denkt. Bij samenvatten gebruik je maar een deel van je hersenen. Bij mindmappen gebruik je beide hersenhelften. We moesten oefenen om een overzicht te maken bij een onderwerp. Het gaat over het goed categoriseren van je informatie en dit inzichtelijk maken. Hier zie je een voorbeeld van sport. Wij moesten dit over het onderwerp huis doen. Juf Sanne gaat ons leren hoe we dit goed kunnen gebruiken en leert ons ook om samen te mindmappen. Als de kinderen goed kunnen mindmappen kunnen ze dit als leerstrategie gebruiken bij bijvoorbeeld het leren van hun maandtaak of het voorbereiden van hun spreekbeurt of werkstuk.

Thema Mediawijsheid
In de bovenbouw doen wij vanaf 24 november mee met de week van de mediawijsheid. De kinderen krijgen in 1 week 5 lessen over het gebruik van media en het kritisch kijken naar het gebruik van bronnen. Niet alles wat ze lezen hoeft altijd waar te zijn en hoe komen ze daar dan achter? Dit hebben we geleerd. Ook thuis konden we mediamissies maken. Zo konden ze jokers verdienen voor de finale. Er zijn ook een aantal ouders die thuis met hun kind de vragenlijst in hebben gevuld over media. Hierdoor kwamen ze er samen achter hoe er over media gedacht wordt. Daarnaast werd er meteen een joker bij verdiend. We hebben de finale gespeeld en 178 000 punten verdiend. Heel erg veel dus! Helaas was het niet voldoende om de winnaar te worden. De kinderen gaven wel aan veel  nieuwe dingen geleerd te hebben over media. Het was dus een leerzame week, die volgens de kinderen voor herhaling vatbaar is.

 

Sinterklaas
Ook in de bovenbouw ziet het er alweer gezellig uit. De kinderen hebben de afgelopen week al hard geknutseld om  de klas weer een gezellig aanzicht te geven. Er is door iedereen een grote piet gemaakt en deze hangen gezellig in de klas. Verder hebben we een kieskast die speciaal met het Sinterklaasthema is ingericht. Zijn de kinderen klaar met hun eigen werk, kunnen ze dus opdrachten doen die met het thema te maken hebben. Hierin zitten opdrachten als: een toneelstuk bedenken, een sinterklaasknutsel maken, een verhaal lezen, een verhaal schrijven, een poppenkastverhaal bedenken e.d. De kinderen zijn enthousiast aan de slag gegaan en tijdens de maandopening hebben wij verschillende dingen kunnen laten zien en horen. Lisanne en Eline hielden een poppenkastvoorstelling en kregen hierbij hulp van Nienke. Floor en Carmen lazen een eigen geschreven verhaal voor.  Ook was er nog een toneelstuk door Alicia, Laura, Noa en Nurah.  
A.s. vrijdag komt de sint op school en is het ook tijd voor de surprise. Hier hoort ook een gedicht bij. Een aantal kinderen vinden het al erg spannend en het kunnen niet wachten tot het vrijdag is. Ze zijn erg benieuwd naar hun surprise of wat de ander er van vindt. Nog even geduld dus.

 

 Voorlichting Halt over groepsdruk
Woensdag 12 november kwam er iemand van bureau Halt bij ons in de klas. Ze ging met ons praten over groepsdruk en wat dit met je doet. Soms kan een groepje kinderen je namelijk meenemen in iets of overtuigen dat je iets moet doen, terwijl je dit eigenlijk zelf niet graag had gedaan. Groep 7 en 8 hebben dit middels een testje ondervonden. Halt had een apparaatje meegenomen en sloot dit aan op stroom. Ze vertelde tegen de kinderen dat er 1 van de 3 handvatten op stroom stond. Floor ging toen de klas uit. Toen zij de klas uit was, vertelde deze mevrouw dat er helemaal geen stroom op het apparaat stond. Maar dat Floor dit niet mocht weten. Als Floor straks de klas in zou komen, dan moest ze kiezen of ze het apparaat wel of niet aan durfde te raken. Wilde ze dit wel, dan moest de groep haar overtuigen om het niet te doen en wilde ze dit niet, dan moest de groep druk zetten om dit wel te doen. Het was een leuke test waarbij de kinderen beter begrepen wat groepsdruk is. De kinderen van groep 7-8 hebben nog een filmpje gekeken wat bij dit onderwerp hoort, Ze gaven na afloop aan dat het heel nuttig was geweest. Ze beseffen zich wat groepsdruk is en zagen in dat je altijd zelf verantwoordelijk blijft voor de gevolgen van je gedrag. Dus als je iets niet of wel wil, moet je dit zelf aangeven. 

 

Toets maandtaak
Vrijdag 21 november hebben de kinderen de eerste toets van maandtaak. Het heeft even geduurd voordat we door de eerste maand heen zijn, maar dat heeft te maken met het project van prinsjesdag en arm/rijk dat we gehad hebben. De kinderen hebben een leerblad meegekregen voor thuis. Mochten ze thuis nog extra informatie willen lezen en filmpjes terug willen kijken, dan kunnen ze via de site van maandtaak inloggen. Hiervoor gaan de kinderen naar www.maandtaak.nl. Zij loggen in met de gebruikersnaam Biekurf en het wachtwoord broek. Hierna kunnen ze de site verder in en weten ze waar ze hun informatie kunnen vinden. Succes met leren!

 

Project Arm en Rijk
Het eerste project is van start gegaan! En hoe! Maandag hebben we alle kinderen verteld dat we een project over arm en rijk wilden gaan doen over het land India. Wij wilden graag van de kinderen weten wat zij hierover wilden leren. In 4 groepjes zijn we aan de slag gegaan om onder begeleiding van een leerkracht wat dingen op te gaan schrijven. Dit hebben we aan elkaar gepresenteerd. Er kwamen veel goede ideeën uit. Misschien is daar 1 week wel veel te kort voor!


De kinderen hadden bedacht dat ze wilden weten hoe de mensen daar wonen en leven en dit ook na gaan spelen. Nou dat is gelukt! De kinderen zijn gaan denken over 2 arme en 2 rijke huizen en hebben in de speelzaal een eigen dorp gebouwd. Er werd eerst getekend, toen gebouwd, getimmerd, geverfd. Het is erg leuk om de kinderen zo enthousiast bezig te zien. Om een indruk van het dorp te krijgen, verwijzen we jullie naar de foto's. Op dinsdag zijn we water gaan halen in Babyloniënbroek. Kinderen in arme dorpen moeten vaak ook een stuk lopen voor hun water, dus dit hebben wij ook gedaan zodat we konden ervaren hoe dit is. Het viel voor sommige kinderen niet mee om droog in het nieuwe dorp aan te komen. We hebben met de kinderen bekeken hoeveel liter water we hebben gehaald. 
 

De kinderen zijn ook bezig geweest om over het geloof van India iets meer uit te zoeken. De bovenbouw kwam erachter dat er in India veel verschillende geloven zijn. De klas is in kleine groepjes verdeeld en die zijn allemaal over een ander geloof iets uit gaan zoeken. Dit presenteren we nog aan elkaar. 
 

Dinsdagmiddag zijn we met Schoenmaatjes aan de slag gegaan. De kinderen hebben hun schoenendoos mooi versierd. Ook hebben we er een brief bij gedaan, zodat het kind dat de doos opent, ziet wie hem gemaakt heeft. De brief moest wel in het Engels, dus dat was een hele opgave. 


Woensdag zijn er 2 vrijwilligers van SOS kinderdorpen ons iets komen vertellen over hoe het is als je op straat leeft en dan opgevangen kan worden in een SOS kinderdorp. De kinderen hebben aandachtig zitten luisteren en als afsluiting moesten ze een brief schrijven waarin ze uitleggen waarom familie zo belangrijk is. Deze brieven worden opgestuurd naar Mark Rutte en de kinderen van de 20 beste brieven worden uitgekozen  om hun brief voor te lezen in de tweede kamer. Hopelijk zitten wij hier tussen!


Donderdag zijn een aantal kinderen naar de supermarkt gegaan om inkopen te doen voor het eten van vrijdag. We gingen allerlei typisch Indische gerechten maken. Er werd goed gekeken hoeveel er nodig was, wat het kostte en hoeveel ze moesten betalen. De kinderen die op school bleven hebben in de tussentijd vriendschapsbandjes gemaakt en muziekinstrumenten geknutseld. Ook hebben we de muurkranten met de geloven aan elkaar gepresenteerd. Nurah had allerlei spullen van thuis meegenomen en vertelde ons over de klederdracht in India. Erg leuk en speciaal om te zien. Tijdens de gym hebben we allerlei Indische spelletjes gedaan die de arme kinderen daar ook spelen: blik gooien, touwtrekken, touwtje springen, met een hoepel rollen en deze proberen te vangen. Ook hadden we een tas voor flessendopjes meegenomen. De kinderen verzonnen hier verschillende spelletjes mee, zoals wie het dichtst bij de muur gooit, mag de dopjes hebben. Ondertussen hadden we speciale muziek aanstaan, waardoor we helemaal in Indische sferen kwamen. 
Vrijdag werd ons project afgesloten. In de ochtend werd er in kleine groepjes gekookt en gebakken. We hebben het volgende gemaakt: rijst met daal, naanbrood en chai tea. Het was best een werk, maar de kinderen vonden het erg leuk. En het rook ook erg lekker in de school! Op het eind hebben we in het dorp onze lekkernijen opgegeten en het project geevalueerd. De kinderen gaven aan dat ze een hele leuke en leerzame week hebben gehad! Mocht u een indruk willen hoe deze week is verlopen, kunt u de foto's ook nog bekijken. 
 

 

Spreekbeurt
Fleur heeft haar spreekbeurt gehouden over Shetlanders. Ze had een hoop spulletjes meegenomen en vertelde naar aanleiding daarvan ons iets over het ras. Aan het eind van de spreekbeurt zijn we nog even naar de wei gegaan waar Bloem (haar pony) staat. Hier liet ze ons nog wat trucs zien en vertelde ze ons nog wat over Bloem. 

Hanneke heeft haar spreekbeurt over uilen gedaan. Ze had een heleboel spullen meegenomen en kon ons zo veel over het onderwerp vertellen. Ze had ook een aantal opgezette uilen bij. Hierdoor konden we het verschil tussen de soorten extra goed zien. We mochten ze ook aaien. Ze waren verrassend genoeg erg zacht om te voelen. Hanneke heeft de klas een goed verhaal verteld over uilen, want veel kinderen gaven aan dat ze echt iets geleerd hadden. Goed gedaan meid!

Joris had een spreekbeurt over tijgers. Hij had het helemaal uit zijn hoofd gedaan! Knap hoor! 

 

Filosofieles 
De afgelopen weken hebben we gesproken over wie we zijn en hoe je weet hoe je in elkaar zit. Wat zijn je eigen kwaliteiten? Waar ben je goed in? Wat lukt je minder goed of past helemaal niet bij je? Dat zijn vragen waar we over gesproken hebben. De kinderen zijn nu bezig om dit visueel te maken door dit op een grote afdruk van hun eigen lijf te noteren. 


 

 Toets Topografie
Groep 6-7-8 heeft vrijdag 17 oktober de eerste Topografie toets. De kinderen hebben daarvoor een oefenblad gekregen om thuis te oefenen. Ze moeten de plaatsen aan kunnen wijzen op de kaart en de wateren uit hun hoofd leren. Veel oefenen dus maar.

 

Afsluiting Kinderboekenweek
Vrijdag 10 oktober hebben we met de hele school de Kinderboekenweek afgesloten. Alle ouders, opa's/oma's en buurtbewoners werden uitgenodigd om met ons de sluiting te vieren. Het thema was dit jaar immers FEEST! De kinderen zijn de afgelopen week druk bezig geweest met het instuderen van allerlei optredens. Op de ochtend van de afsluiting hebben alle kinderen in de ochtend hard gewerkt aan de voorbereiding van een high-tea. Er werden lekkere dingen gemaakt, zoals een caketorentje, een cupcake, soesjes en versierde koekjes. Maar ook aan wat gezondst was gedacht. De kinderen hebben lekker fruitspiesjes gemaakt. De genodigden konden om 10.00u binnen wandelen en genieten van de high-tea. Om 10.30u begon de feestelijke afsluiting die door de hele school verzorgd werd. Het was een vol programma. Er werd voorgelezen door Rhodé, Jissia, Ruben en Jip. De kinderen van groep 2 vertelde over een boek wat ze in de klas gelezen hadden. Dit ging over rode schoentjes. Groep 3 liet horen dat ze al goed konden rijmen. De kinderen van groep 4 hadden een moppentrommel gemaakt en lieten ons dit horen. Ook waren er muzikale optredens: Hanneke trad op met haar dwarsfluit en Floor liet een stuk op de piano horen. Allebei hadden ze dit supermooi gedaan en iedereen was er helemaal stil van. De kinderen van de bovenbouw hadden bij het boek 'Tuut, tuut, daar komt de feesttrein!' een toneelstuk gemaakt. Met de hele school lieten we ook nog zien dat we aan dans geoefend hadden. Het liedje Feest van Kinderen voor kinderen werd opgevoerd. Het was een druk programma, maar iedereen genoot er met volle teugen van. De kinderen kregen na afloop dan ook allemaal een welverdiend applaus. Het was een geslaagde afsluiting van een gezellige week!

 

Start Kinderboekenweek
De Kinderboekenweek is weer begonnen en dit jaar is het thema: FEEST! Voor de opening hebben Juf Anneke en Juf Ilse een poppenkastvoorstelling gegeven. Na het verhaal zijn we begonnen met het maken van uitnodigingen en versieringen voor in de school. Verder wordt er iedere ochtend voorgelezen door iemand uit het dorp. Het is een spannend verhaal van Spekkie en Sproet. Ook zullen we nog een aantal ateliers in gaan plannen om nog versieringen te maken en wat optredens te oefenen. Er zullen verder nog lekkere dingen gemaakt gaan worden voor de sluiting. Op vrijdag 10 oktober wordt de Kinderboekenweek gesloten op school. Wellicht heeft u hiervoor een uitnodiging ontvangen. We zien u dan graag.
De bovenbouw gaat de komende dagen oefenen met voorlezen, want dinsdagmiddag houden we in de klas een voorleeswedstrijd. Degene die wint, mag een stukje laten horen tijdens het sluitingsfeest van de Kinderboekenweek.

 

Toetsen
We zijn al een aantal weken bezig met de methodes. De eerste blokken zijn afgerond en dat betekent dat deze getoetst kunnen worden. Voor taal, spelling en rekenen vindt dit plaats op de tablet. De kinderen zijn tijdens de les steeds gewend dat ze meteen zien of ze de opdracht goed gemaakt hebben. Met de toets was het goed opletten, want nu werd niet meteen gezegd of ze het goed deden of iets vergaten in te vullen. De kinderen moesten dus goed kritisch naar hun opdrachten kijken.
Ook voor Engels hebben we al een toets gehad. De kinderen moesten ook al woordjes uit hun hoofd leren. De resultaten waren erg goed.

Tip: Via www.wrts.nl kunnen de kinderen een eigen woordenlijst aanmaken, waarmee ze de woordjes kunnen oefenen.

Binnenkort krijgen groep 6, 7 en 8 de eerste toets voor topografie. Hier moeten ze plaatsen uit hun hoofd leren. De kinderen zullen op de kaart in moeten vullen waar een plaats ligt, maar ook aan kunnen geven welke plaats bij een nummer op een kaart hoort.

 

LOL-gesprekken
In de afgelopen weken hebben alle kinderen met de leerkracht een gesprekje gehad. Samen met (een van) de ouders hebben we samen besproken hoe het gaat op school en waar het kind de komende tijd aan wil werken. Heel leuk om te zien hoe de kinderen zelf al goed aan kunnen geven wat ze graag willen oefenen of leren. Er is ook afgesproken wanneer we een nieuwe afspraak plannen. Is het eerder nodig, dan kan er altijd een afspraak gemaakt worden.

 

Kanjerlessen
In de klas zijn we begonnen met het lezen van het kanjerverhaal. De kinderen maken n.a.v. een verhaal kennis met een aantal types: pestvogel (zwarte pet), bang konijntje (gele pet), lachende aap (rode pet) en de tijger/kanjer (witte pet). Er worden verhalen besproken en bekeken welke gedragingen erbij horen. Met de klas wordt gekeken naar een goede oplossing voor de problemen en welk gedrag hier bij hoort. Bij de kanjerlessen horen ook oefeningen. Dit zijn oefeningen om de saamhorigheid in de groep te vergroten, het samenwerken te vergroten, het vertrouwen te vergroten en de verantwoordelijkheid van het eigen handelen te versterken. In de klas hebben we al een aantal oefeningen gedaan: het uitspelen van een deel van het kanjerverhaal, de lopende rups en een samenwerkopdracht waarbij alle stoelen de klas uit moesten zonder dat de kinderen hun stoel mochten verlaten. De kinderen vinden de oefeningen erg leuk en zijn enthousiast over de lessen.

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

Ateliers
De eerste ronde ateliers zit er alweer op. In 3 groepen gingen we aan de slag. Er ging een groep pluizenbollen maken van wol. Wat een werk was dat! Maar gelukkig wel een leuk werk. Er was ook een groep dat met krijt tekeningen ging maken. Zij moesten ze de stoepkrijt uitvegen met hun vingers. Dat had een heel leuk effect! De laatste groep ging van stoepkrijt en zand een tekening maken. De stoepkrijt moest eerst met de rasp klein gemaakt worden. Dat was wel een leuk werkje. Het mengen van de kleuren vonden de kinderen met name leuk om te doen. De resultaten van alle werkjes zijn super leuk geworden.

 

Spreekbeurten
Floor heeft haar spreekbeurt gehouden over haar hond Douwe. Ze vertelde allerlei weetjes over haar hond. Ze had Douwe ook meegenomen en liet zien welke kunstjes ze haar hond al had geleerd. Wij mochten de hond ook allemaal aaien.

Carmen heeft haar spreekbeurt gedaan over Welshpony's. Het was nog niet zo gemakkelijk om het verschil te weten tussen de verschillende types. Gelukkig legde Carmen dit allemaal aan ons uit. Als verrassing had ze aan het eind van haar spreekbeurt haar pony op het schoolplein laten zien.

 

 

Schoolreis (geschreven door Alicia en Laura)
We waren naar Drievliet gegaan. Het was heel gezellig. Er waren veel attracties, zoals de formule X, de Splash, de kopermijn en de dynamiet Express. We hadden wel een paar keer in de file gestaan. Er waren nog meer kinderen met schoolreisje naar Drievliet. Maar dat maakt niet uit. Wij waren als laatste uit het park. In de middag waren er ook kinderen met juf Ilse in de attracties gegaan. Gelukkig durfde ze in bijna alles. Voor de rest was het ook gezellig. Helaas waren er ook een paar kinderen misselijk. In de bus werd veel gesnoept, heel veel. Om 2 uur was er ook een piratenshow. Er waren ook een aantal kinderen in de spookattractie geweest. Die was heel eng. Maar er waren ook kinderen die het eng vonden. Toen de kinderen om school aankwamen verstopten ze zich, zoals elk jaar. Het was heel gezellig in Drievliet!

 

 

 

Start van het schooljaar
We zijn inmiddels al 2 weken bezig. Wat gaat dat hard!
We hebben al goed kunnen wennen aan onze nieuwe juf en de juf ook aan ons!
Het is gezellig in de klas, maar we werken ook wel hard.
Dit schooljaar zijn we begonnen met het werken met de tablets. Dat is echt leuk!
Het was in het begin wel even wennen waar we allemaal op moeten klikken om de les te vinden. Inmiddels lukt het al goed en doen we er rekenen, taal en spelling op. Het is veel leuker dan in een schriftje.
Als ons werk af is, hebben we nog een bakje met eigen werktaken. Hier zit voor ieder kind iets anders in. Net wat diegene moeilijk vindt of juist wat extra mee wil oefenen. Als je klaar bent met al je werk, dan heeft de juf een kieskast in de klas staan waar je uit mag kiezen. Hier zitten veel leuke, maar ook leerzame opdrachten in.
De juf leest ons iedere dag voor. We zijn nu bezig in het boek van Mees Kees en Een pittig klasje. Er gebeuren hele grappige dingen in het verhaal. We hebben het boek al uit. Inmiddels zijn we begonnen aan het boek "De dochters van sjeik Boul-Boul".

 

Carmen 2x eerste prijs gehaald met paardrijden!

 

 

 Carmen 2 x eerste prijs behaald met paardrijden!         Kieskast: Floor en Jip bouwen een toren van Kapla

Prinsjesdag
In de klas zijn we begonnen met het thema Prinsjesdag. De juf vertelt ons hierover, we maken werkbladen en kijken filmpjes die ermee te maken hebben. Nu zijn we bezig met een tekening over de gouden koets. Dat is best wel moeilijk, want die heeft veel details! Hier zijn we dus voorlopig nog niet mee klaar.

Engels
We hebben al een paar lessen Engels gehad en al best een hoop geleerd. We kennen de dagen van de week, het alfabet, een aantal kleuren, de cijfers en kunnen al tellen tot 30. Sommige kinderen kunnen zelfs al tot 100 tellen! Ook kunnen we vertellen hoe we heten en hoe oud we zijn. Dit kunnen we ook aan iemand anders vragen. Het is soms nog wel lastig tijdens de Engelse les. Juf Ilse praat dan in het Engels tegen ons. Sommige dingen begrijpen we wel, maar andere dingen zijn nog moeilijk. Gelukkig legt ze het dan ook in het Nederlands aan ons uit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weerbaarheidstraining groep 8

De kinderen van groep 8 hebben een tweedaagse weerbaarheidstraining gehad. Middels verschillende oefeningen en opdrachten hebben wij aan 6 thema’s gewerkt. Je eigen standpunt, groepsdruk, je doelen, en je toekomst stonden daarin centraal. Zij willen u daar graag iets over vertellen.

Maandag gingen wij naar de Hendri Dunantschool in Wijk en Aalburg. Iedereen was erg aardig. S'ochtends deden we een spel met een bal. We moesten de bal naar iemand gooien en die vertelde iets over zichzelf. Daarna moesten we de bal zo snel mogelijk naar elkaar gooien in een bepaalde volgorde. De snelste tijd die wij hadden was 23 seconde. Op maandag hadden we 3 verschillende thema's. Thema 1 was jij, thema 2 was jij en je doel, thema 3 was jij en de ander.

Dinsdag gingen we weer naar de Hendri Dunant. We hadden weer 3 verschillende thema's. Thema 1 was jij en (risico)gedrag, thema 2 was jij en verkering, thema 3 was jij en je hart. We hebben er heel veel van geleerd.

Sportdag

Vrijdag 27 juni stond de Biekûrfse sportdag op het programma. Er stonden 10 spellen klaar. Van kogelstoten tot hink-stap-sprong en van zak (bigbag) lopen tot estafette. De kinderen hebben zich erg goed vermaakt! We begonnen de dag met een goede warming up van Juf Corinne en Juf Jonna en sloten de dag af met een heuse "plank challenge" en een super buikschuifbaan voor wie de uitdaging aandurfde. Het was een erg gezellige, sportieve ochtend!

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 27 juni stond de Biekûrfse sportdag op het programma. Er stonden 10 spellen klaar. Van kogelstoten tot hink-stap-sprong en van zak (bigbag) lopen tot estafette. De kinderen hebben zich erg goed vermaakt! We begonnen de dag met een goede warming up van Juf Corinne en Juf Jonna en sloten de dag af met een heuse “plank challenge” en een super buikschuifbaan voor wie de uitdaging aandurfde. Het was een erg gezellige, sportieve ochtend!

 

 

Vrijdag 27 mei stond de Biekûrfse sportdag op het programma. Er stonden 10 spellen klaar. Van kogelstoten tot hink-stap-sprong en van zak (bigbag) lopen tot estafette. De kinderen hebben zich erg goed vermaakt! We begonnen de dag met een goede warming up van Juf Corinne en Juf Jonna en sloten de dag af met een heuse “plank challenge” en een super buikschuifbaan voor wie de uitdaging aandurfde. Het was een erg gezellige, sportieve ochtend!

 

 

O.B.S. Den Biekûrf Broeksestraat 4a 4269 VA Babyloniënbroek 0416-351622  |  info@denbiekurf.nl